Ik wil meer weten over het uitbesteden van mijn debiteurenbeheer.
Wie kan ik bellen?
Overweeg jij om je debiteurenbeheer uit te besteden? Dat is helemaal geen gek idee. Elke organisatie heeft te maken met debiteurenbeheer. Wij kunnen ons voorstellen dat het onprettig om achter je onbetaalde facturen aan te moeten. Het uitbesteden van jouw debiteurenbeheer kan jou direct veel tijd en geld besparen. Tijd die jij weer kunt besteden aan de groei van je bedrijf.
Een van ons legt je graag alles uit over het uitbesteden van jouw debiteurenbeheer, zodat jij een weloverwogen keuze kan maken. Lees hieronder alvast de meeste gestelde vragen over debiteurenbeheer.
Neem gerust contact met ons op we geven je graag alle nodige informatie die je nodig hebt waarop jij je keuze kunt maken.
Veelgestelde vragen debiteurenbeheer
Wat is debiteurenbeheer?
Debiteuren zijn klanten die nog moeten betalen. Debiteurenbeheer wordt uitgevoerd zodat debiteuren de openstaande facturen binnen de gestelde termijn betalen. Het is een taak waar iedere ondernemer vroeg of laat mee te maken krijgt. Toch voelen veel ondernemers zich niet prettig bij het voeren van een ‘strikt’ debiteurenbeheer. Je wilt immers de goede relatie met jouw klant niet op het spel zetten. Je bent dus niet de enige die hier mee worstelt.
Het uitvoeren van goed debiteurenbeheer valt of staat met de juiste voorbereiding. Het ondersteunen van onze klanten gedurende hun eigen debiteurenbeheer is daarom een van de belangrijkste hoofdactiviteiten van Het Debiteurenhuis. Hiermee zorgen we dat jouw klanten sneller gaan betalen, jouw cashflow aanzienlijk verbetert, en we tijd voor je besparen..
Waarom is debiteurenbeheer zo belangrijk?
Heel simpel gezegd zorgt goed debiteurenbeheer ervoor dat je openstaande facturen sneller betaald worden. Dit zorgt er dan direct weer voor dat er meer geld beschikbaar is in jouw onderneming. Het geeft je ruimte om de ambities, die je met jouw onderneming hebt, na te streven. Wanneer je facturen te lang openstaan, dan kan het zijn dat er onvoldoende geld beschikbaar is om je ambities waar te maken.
Een goede debiteurenbeheerder en een efficiënt debiteurenproces zorgt ervoor dat jouw klanten sneller gaan betalen, jouw cashflow aanzienlijk verbetert, maar als klap op de vuurpijl zorgt een goede debiteurenbeheerder aantoonbaar voor hogere klanttevredenheid. Verstuur je maandelijks veel facturen, maar heb je niet de juiste mensen, de tijd of de middelen, dan is uitbesteden helemaal geen slecht plan. Het levert je meteen veel tijd en vervolgens ook geld op. Je facturen worden veel sneller betaald en jij hebt je handen vrij voor andere zaken.
Kan ik mijn debiteurenbeheer ook uitbesteden?
Uitbesteden van debiteurenbeheer is niet ongebruikelijk. De werkzaamheden rondom het debiteurenbeheer nemen tijd in beslag. En deze tijd besteden veel bedrijven liever aan andere werkzaamheden. Vooral bedrijven met een groeiend aantal debiteuren kiezen er steeds vaker voor om dit deel van het bedrijfsproces uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau.
Het uitbesteden van je debiteurenbeheer levert je bedrijf direct meer tijd op. Facturen worden vaak sneller betaald, omdat de debiteurenbeheerder er bovenop zit. Daarnaast maakt het vaak meer indruk wanneer een ‘vreemde’ belt over openstaande facturen, dan wanneer je zelf achter je betalingen aan moet. Bovendien zorgen sneller betaalde facturen weer voor een verbeterde cashflow en liquiditeitspositie. En dat dat een voordeel is, hoeven we niet eens uit te leggen natuurlijk!
Denk je erover jouw debiteurenbeheer uit te besteden? Dat kan je een grote besparing opleveren, zowel op financieel gebied als qua tijd en energie. Bij Het Debiteurenhuis kunnen we deze besparing voor jouw bedrijf zo groot mogelijk maken voor hele redelijke tarieven
Wat kost het uitbesteden van mijn debiteurenbeheer?
De kosten? Die zijn transparant en voor iedereen gelijk: voor elke klant betaal je een vaste vergoeding per maand. Je weet vooraf dus precies waar je aan toe bent. Wel zo eerlijk en transparant, vinden wij.
Met de software van Het Debiteurenhuis beheren we je debiteurenproces vanuit één innovatief platform, helemaal in jouw huisstijl. Van het verzenden van de eerste herinnering, tot de laatste aanmaning en het overdragen aan onze incassoafdeling. Alle processen zijn volledig geoptimaliseerd, voor het allerbeste resultaat. Dat neemt voor jouw organisatie een hoop zorgen weg.
Hoe werk het opstarten van een incassoprocedure?
Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met te laat betaalde facturen. Wij kunnen ons voorstellen dat het onprettig om achter je onbetaalde facturen aan te moeten. Het uitbesteden van jouw debiteurenbeheer kan jou direct veel tijd en geld besparen. Tijd die jij weer kunt besteden aan de groei van je bedrijf.
Een van onze support collega’s legt je graag alles uit over het opstarten van een incassoprocedure, zodat jij een weloverwogen keuze kan maken. Lees hieronder de meeste gestelde vragen over incasso. Heb je een duidelijk beeld gekregen en kunnen wij je helpen? Neem dan contact met ons op.
Veelgestelde vragen incasso
Hoe kan ik mijn dossiers bij Het Debiteurenhuis aanleveren?
Wij bieden tal van mogelijkheden om je incassodossiers aan te leveren. Dat kan via het online incassoplatform, waar je direct je openstaande facturen kunt uploaden, maar ook je dossiers op de voet kunt blijven volgen.
Natuurlijk is het ook mogelijk je dossiers via e-mail aan te leveren. We verzoeken je dan alle relevante gegevens zoals facturen, overeenkomsten en correspondentie naar contact@hetdebiteurenhuis.nl toe te sturen.
Hoe snel neemt Het Debiteurenhuis mijn incassodossier in behandeling?
Binnen twee uur nemen we je incassodossier in behandeling. Hebben we eerst nog vragen? Dan nemen we nog even contact met je op. Zodra we je incassodossier in behandeling hebben genomen, ontvang je per e-mail een bevestiging en kun je het incassodossier volgen via het online incassoplatform.
Welke kosten rekent Het Debiteurenhuis aan mij als opdrachtgever?
Incasseren wij (een deel van) je vordering, dan rekenen wij een vast tarief van 15% provisie over de geïncasseerde hoofdsom, met een minimum van € 15,00 per incassodossier.
Zijn we aan het einde van het (buitengerechtelijke) incassotraject, is er in jouw incassodossier geen enkele betaling ontvangen en wil je liever geen juridische procedure opstarten? Dan kan het zijn dat je je incassozaak wilt sluiten. Indien dit het geval is, kost dit jou geen geld, we hanteren hierbij het ‘no-cure-no-pay’ principe.
Hebben wij het hele incassotraject doorlopen, maar lukt het ons niet jouw zaak te incasseren, dan gaan wij met jou in overleg. We nemen de verschillende mogelijkheden met je door. We kunnen in overleg een procedure opstarten. Onze juristen zitten klaar om de zaak bij de Rechtbank van begin tot eind te begeleiden. De kosten voor zo’n procedure, de eventuele risico’s en hoe zo’n traject verloopt nemen wij vooraf stap voor stap met je door, zodat je hier een goede beslissing over kunt nemen.
Wil jij, en dat kan met verschillende redenen zijn, jouw zaak bij ons sluiten, terwijl wij nog bezig zijn met het incassotraject? Dan brengen wij 15% van de hoofdsom als behandelingskosten in rekening.
Welke kosten worden er in rekening gebracht bij mijn debiteur?
Nadat je het dossier aan ons hebt overgedragen verhogen wij het dossier met incassokosten en wettelijke rente. De incassokosten die aan je debiteur worden doorberekend zijn, in de meeste gevallen, gebaseerd op de Wet Incassokosten (WIK). Indien in je Algemene Voorwaarden een bepaling omtrent incassokosten is opgenomen worden de incassokosten op basis van deze bepaling berekend.
Incassokosten voor consumenten per 1 juli 2012:
• 15% overde eerste € 2.500,00 van de hoofdsom, met een minimum van € 40,00;
• 10% over de volgende € 2.500,00 van de hoofdsom van de vordering;
• 5% over de volgende € 5.000,00 van de hoofdsom van de vordering;
• 1% over de volgende € 190.000,00 van de hoofdsom van de vordering;
• 0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6.775,00.
Hoe houdt Het Debiteurenhuis mij op de hoogte van lopende incassodossiers?
Voor al je incassodossiers krijg je bij Het Debiteurenhuis een vast aanspreekpunt. Dit is een van onze ervaren incassospecialisten. Onze incasso werkzaamheden zijn opgedeeld per branche, dit zorgt ervoor dat jouw vaste incassospecialist uitstekend thuis is in de betreffende branche en je kan begeleiden, ongeacht in welke fase het incassodossier zicht bevindt.
Tijdens het incassotraject houden wij jou continu op de hoogte. We doen dat via ons online incassoplatform, waar je vanaf de eerste dag toegang tot hebt. Ook neemt een van onze incassospecialisten regelmatig contact met je op om de zaak door te spreken. Samen met jou streven wij naar maximaal resultaat!
Heb ik bij Het Debiteurenhuis een vast aanspreekpunt?
Binnen twee uur nemen we je incassodossier in behandeling. Hebben we eerst nog vragen? Dan nemen we nog even contact met je op. Zodra we je incassodossier in behandeling hebben genomen, ontvang je per e-mail een bevestiging en kun je het incassodossier volgen via het online incassoplatform.
Hoelang duurt een incassoprocedure?
We kunnen je dat niet precies zeggen, elk incassodossier is natuurlijk anders. Wij begrijpen dat onbetaalde facturen ontzettend vervelend zijn, daarom doen wij er alles aan jouw facturen zo snel mogelijk te incasseren. Gemiddeld doen wij hier 36 dagen over. Zodra het gelukt is je facturen te incasseren, zorgen wij dat het geld zo snel mogelijk aan jou wordt overgemaakt.
Hebben jullie ook een online platform voor debiteuren?
Ja zeker. Met de dossierstatus tool kan jouw debiteur op een gemakkelijke en beveiligde manier inloggen. In het portal kan de debiteur relevante gegevens inzien, een betaling doen, een betalingsregeling treffen, bezwaar maken en zelfs chatten met een incassospecialist. Het is een hoogwaardig, gebruiksvriendelijk en efficiënt platform, waarmee jouw debiteur in één oogopslag kan zien wat de mogelijkheden zijn en in één klik een actie kan uitvoeren.
Nadat ik het incassodossier aan jullie heb overgedragen, betaalt de debiteur snel. Wat nu?
Je meldt de betaling via het online incassoplatform van Het Debiteurenhuis, waarna wij jouw debiteur een bericht zullen sturen voor het resterende bedrag (de incassokosten en wettelijke rente).
Wat als mijn debiteur tijdens het incassotraject failliet gaat?
Als jouw debiteur failliet gaat, zullen wij jouw vordering rechtstreeks indienen bij de curator van de debiteur. Wij zoeken voor jou uit welke curator het faillissement afhandelt. Vanzelfsprekend zullen wij jouw vordering onderbouwen met alle relevante stukken.
De curator zal vervolgens een overzicht maken van het vermogen en de schulden van jouw debiteur. Aan de hand van dit overzicht zal de curator bekijken of en zo ja welke schulden er ingelost kunnen worden. Een curator zal de openstaande vorderingen onderverdelen in preferente vorderingen, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst, en concurrente vorderingen. Schuldeisers met een preferente vordering hebben een bij wet erkend recht van voorrang.
Tijdens het incassotraject houden wij jou continu op de hoogte. We doen dat via ons online incassoplatform. Ook neemt een van onze incassospecialisten regelmatig contact met je op om de zaak door te spreken.
Gerechtelijk incassotraject
Als jouw vordering tijdens het minnelijke incassotraject niet volledig is betaald, kan een juridische procedure opgestart worden. We noemen dit ook wel de gerechtelijke fase, omdat de vordering van de niet-betalende klant wordt voorgelegd aan de rechter. Hiervoor moet een deurwaarderskantoor worden ingeschakeld. Wij werken samen met een aantal partner Gerechtsdeurwaarders die de vordering op dat moment van ons overnemen. Wij verzorgen en leiden de communicatie en de volledige procedure. We blijven voor jou als natuurlijk opdrachtgever het aanspreekpunt.
In overleg kunnen wij een juridische procedure opstarten. Voor het opstarten van een procedure brengen wij € 150,00 opstartkosten in rekening:
Externe kosten van derden, zoals griffierechten en deurwaarderskosten zullen een op een worden doorbelast.